Dag 13: Donderdag 06-08-2015 - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van 40jarighuwelijk - WaarBenJij.nu Dag 13: Donderdag 06-08-2015 - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van 40jarighuwelijk - WaarBenJij.nu

Dag 13: Donderdag 06-08-2015

Door: Lisette

06 Augustus 2015 | Indonesië, Denpasar

Vanmorgen vroeg vertrokken voor de dagtrip naar de vulkaan Kintamani. Op de weg ernaar toe zijn we gestopt bij een Balinese Baticwinkel waar je kon zien hoe hier gewerkt werd aan het bewerken van de stof. Verder gereden naar een werkplaats en winkel waar zilver wordt verwerkt tot sieraden en andere mooie spullen. Een hele lange rit, bergop, bracht ons naar de vulkaan de Kintamani die nog steeds actief is. Het was helaas een beetje bewolkt, maar evenzo goed nog steeds heel indrukwekkend. Ook werd er gewerkt aan de uitbreiding van het restaurant en het was angstaanjagend om te zien hoe de bouwvakkers op hun blote voeten, op een enorme hoogte, bezig waren met het maken van bekistingen zonder ook maar iets van veiligheid! na een maaltijd ging de reis verder naar de tempel van het meer, het Heilige water 'Pura Ulun Danu Batur'. Dit is de tweede belangrijkste tempel van Bali en men komt hier naar toe om het water te drinken of zich ermee te wassen. De tempel is gebouwd op een kratermond van lavasteen en ziet er mooi en indrukwekkend uit. Diana, Elly, Mees Naomie en ik hebben het gezicht gewassen met het Heilig water. Een bijzondere ervaring. We hebben veel foto's gemaakt. Op de terugweg zijn we nog langs een houtsnijwerkplaats gereden. Ook hier zagen we, net zoals in vele andere winkels en op markten, houten penissen liggen en staan. navraag bij Diana leverde op dat deze vooral door Chinese en Koreaanse vrouwelijke toeristen gekocht werden! Dit ziet er heel vreemd uit in het gelovige en vriendelijke Bali. Maar er is goed geld mee te verdienen dus.....
Diana vertelde dat morgen de feestelijkheden op Bali worden afgesloten met het offeren en bidden in de tempels. Een van deze feestelijkheden is de 'silence day'. je mag dan 24 uur niet op straat komen, er rijdt geen verkeer en het vliegveld van Bali is gesloten. Ook mag er geen licht aan gedaan worden in de huizen en hotels. Het einde van het Balinees jaar wordt op deze manier gevierd. Er zijn veel feestelijkheden op Bali en er zijn ook veel verschillende geloven en mensen. De uiting van ieders eigen cultuur wordt door iedereen geaccepteerd en de culturele autonomie is vastgelegd in een grondwet, de Bhinekka Tunggal Ika'. Overal waar je komt zie je kleine en grote offertempels. Dit is afhankelijk van de grote (rijkdom) van de familie. Om 19.30 uur waren we terug in de villa. Een indrukwekkende en vermoeiende dag. Morgen staat er weer een lange dag op het programma.