Dag 19: woensdag 12-08-2015, Lovina trip - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van 40jarighuwelijk - WaarBenJij.nu Dag 19: woensdag 12-08-2015, Lovina trip - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van 40jarighuwelijk - WaarBenJij.nu

Dag 19: woensdag 12-08-2015, Lovina trip

Door: Lisette

12 Augustus 2015 | Indonesië, Denpasar

De dag begon met bezoek op de kamer van Ron en Naomie, een zwarte spin met een doorsnee van 8 cm! De tuinman heeft het beestje gevangen.....Na het ontbijt werden we om 09.30 uur opgehaald door onze chauffeur Yaya. Geboren en getogen in zuid Bali en hij vertelde dat hij het eiland nooit zou verlaten. Ook niet voor een vakantie. Hij vond het heel raar dat mensen zoals wij, alleen op vakantie gingen naar een ander land zonder familie en dat nog fijn vonden ook. Daar begreep hij niets van, familie is voor hem onmisbaar. Onze dag begon met een bezoek aan de oudste tempel van Bali waar nog steeds boeddhisten verblijven of langs komen om te bidden als zij op doorreis zijn, de Brahmavihara-Arama. Een mooie grote tempel met heel veel bloemen en planten. Er stonden bomen waar de chaswynoten aan groeien. De tweede stop zou een warmwaterbron waterval zijn, maar hier stonden zoveel auto's dat we door zijn gereden naar de rijstvelden. Hier hebben we mooie fot's gemaakt. Vervolgens zijn we, naar wat wij noemen, een kruidentuin gereden. Hier zagen we zoveel kruiden en fruit wat wij regelmatig in de keuken gebruiken. Rowena rook de kruidnagels al toen we de trap opliepen. Deze groeien met bosjes aan bomen op een enorme hoogte. Met een ladder van bamboe klimmen de mannen en vrouwen in de boom om de kruidnagels te plukken. Dan worden de takjes van de kruidnagels gescheiden door er op te slaan. De takjes worden gebruikt om in de sigaretten te doen, kreten en de kruidnagels worden in de zo'n neergelegd om te drogen, ongeveer 5 dagen. Verder hebben we koekoerma, laurier, Laos, vanille, kaneel, sereh, ginseng, nootmuskaat, gember, koenjit, ananas en de koffiebonen die ook aan de boom groeien gezien. Het meisje wat ons heeft rondgeleid liet ons eerst de kruiden of het blad zien, dan ruiken en dan vertelde ze wat het was en hoe het groeit en bloeit. Een aparte ervaring om dit mee te maken. Ook hadden zij een loewak, een fretachtig nachtbeestje wat koffiebonen eet en deze weer in zijn geheel uitpoept. De bonen worden dan weer uit de poep gehaald en met heet water schoongemaakt, gebrand en dan gemalen tot koffie, Loewak koffie. Elly heeft deze koffie gedronken en zei dat het lekkere koffie was. We reden verder naar een niet toeristische 'koude waterval' in de jungle. Nadat de auto was geparkeerd moesten we een stukje door de jungle lopen en bergafwaarts kwamen we bij een mooie hoge waterval. Ook nu WW'er in de omgeving heel veel mooie planten en bloemen die wij kennen vanuit de bloemenwinkel of van plaatjes. De terugweg ging bergopwaarts en dat was een hele klim, aangezien de temperatuur 29 graden was zijn er wel wat zweetdruppeltjes gevallen. Verder de bergop richting een plek waar je uitzicht hebt op twee meren, ook dit was wederom heel erg mooi, maar het was jammer genoeg een beetje heiig waardoor het lastig was om foto's te maken. Om 16.30 uur waren we weer bij de villa's. En ook nu werd het echtpaar Tilmans verrast met een even zo grote en dikke spin op hun kamer!! Pujit heeft de spin verwijderd. Om 18.00 uur werd het diner opgediend, frite met pindasaus, sathe ayam, vegetarische loempia's en Pisa goreng, mmmmmmmm. Tot slot een kopje koffie en als slaapmutsje een Bintang of arak.

• 12 Augustus 2015 - 21:26

Hans Tilmans:

Volgens Jeanne zijn dat nog niet alle spinnen normaal zijn ze met z'n tienen en opletten dat je ze niet in je broek laat kruipen .

• 13 Augustus 2015 - 11:38

Ellen :

Zo even alle verhalen bijgelezen, wat maken jullie toch allemaal mee. Volgens mij is het ook echt genieten met zijn alle. Hier in Kroatië is het ook goed vertoeven☀️. Enjoy

• 15 Augustus 2015 - 08:54

Ilona:

alle broekspijpen dicht !!!!!